Звертаємо увагу на проект ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо актуалізації статусів та пільг ветеранів війни та членів їх сімей»

Під час VIII Конференції УСВА  головним досягненням в соціальній роботі Спілки делегати відмітили те, що завдяки тиску ветеранів, активній діяльності Правління УСВА й масовим акціям представників УСВА зі всієї України, вдалося спровокувати рішення Уряду щодо значного підвищення пенсій особам із інвалідністю внаслідок війни з числа рядового, сержантського й офіцерського складу, які не мали необхідного страхового стажу та вислуги років.

Наступним, одним з пріоритетів у діяльності УСВА, був і залишається захист прав родин загиблих воїнів та померлих ветеранів. Цей напрямок роботи — необхідний ще й тому, що родини загиблих воїнів УСВА вважає найбільш постраждалою категорією осіб внаслідок війни . Крім того, родини воїнів, які загинули в Афганістані, не отримали матеріальної компенсації ані від СРСР, ані від незалежної України, і задовольняюся лише так званими «пільгами» найнижчого рівня.

Дивує фактичне позбавлення пільг осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, зокрема Героїв Радянського Союзу, яких залишилися одиниці.

УСВА завжди адекватно реагувала на подібні випадки несправедливості й вимагала перегляду Законів України, збільшення рівня соціальних стандартів для родин загиблих воїнів, померлих ветеранів та інших категорій населення України.

Для цього в УСВА впродовж багатьох років розробляла пропозиції до проектів законів, висувала вимоги на акціях протесту, у зверненнях до президентів і прем’єр-міністрів, до народних депутатів і міністрів, але справа не просувалася. Лише за рахунок рішень місцевої влади у низці областей і міст, вдалося наблизитися до бажаної підтримки родин загиблих воїнів.

І ось з’явилося «світло у кінці тунелю»: цей результат частково може бути досягнути ухваленням нового закону України, проект якого зареєстрований Верховною Радою України за № 2191.

У діючому Законі України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» сім’ї загиблих воїнів і померлих осіб з інвалідністю внаслідок війни віднесені до осіб, на яких поширюється чинність цього Закону, а для сімей померлих учасників бойових дій не передбачалося ані окремого статусу, ані будь яких пільг.

В новому Проекті Закону передбачається часткова реалізація вимог УСВА, а саме:

— встановлюються окремі статуси

статус сімей загиблих воїнів,

статус сімей померлих ветеранів;

— підвищується рівень соціального захисту сімей загиблих воїнів до рівня соціальних стандартів для учасників бойових дій, зокрема знижка в оплаті комунальних послуг складатиме 75% замість 50%, як було раніше;

— встановлюються пільги родинам померлих ветеранів, зокрема знижка в оплаті комунальних послуг складатиме 50%, як було раніше для родин загиблих воїнів;

— передбачається також поновлення пільг особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною.

Але занепокоєння викликають новаторські положення проекту Закону щодо медичного забезпечення ветеранів війни та надання державної підтримки громадським об’єднанням ветеранів на конкурсних умовах лише за державними програмами.

Ми закликаємо всіх ветеранів  звернути прискіпливу увагу на проект Закону України № 2191, висловити свою думку та внести відповідні пропозиції.

Пропонуємо ознайомитися із загальною характеристикою й основними положеннями законопроекту.

Проект передбачає модернізацію законодавства України щодо статусів ветеранів війни та гарантій їх соціального захисту. Визначає нову систему соціальних стандартів та пільг для ветеранів війни та членів їх сімей та приводить існуюче законодавство у цій сфері до вимог часу та запитів суспільства.

Проект передбачає:

  • Модернізацію категорій ветеранів війни та введення категорії «ветеран посмертно».
  • Виключення із статусу ветеранів війни осіб, які отримали цей статус внаслідок участі в громадянській війні на початку ХХ століття.
  • Виключення із статусу учасника бойових дій колишніх військовослужбовців, осіб вільнонайманого складу, а також колишніх бійців винищувальних батальйонів, взводів і загонів захисту народу та інших формувань, що брали безпосередню участь у бойових операціях по ліквідації диверсійно-терористичних груп фашистської Німеччини та інших незаконних формувань і груп на території колишнього Союзу РСР.
  • Виключення із статусу осіб з інвалідністю внаслідок війни військовослужбовців, осіб вільнонайманого складу, а також колишніх бійців винищувальних батальйонів, взводів і загонів захисту народу та інших осіб, які брали безпосередню участь у бойових операціях по ліквідації диверсійно-терористичних груп та інших незаконних формувань на території колишнього Союзу РСР і стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час виконання службових обов’язків у цих батальйонах, взводах і загонах у період з 22 червня 1941 року по 31 грудня 1954 року;
  • Надання статусу учасника бойових дій всім добровольцям, що у період до набрання чинності Законом України від 18.01.2018 № 2268-VIII “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”, добровільно захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і безпосередньо виконували бойові завдання антитерористичної операції в районах її проведення не менше ніж 30 календарних днів (незалежно від перерв), у взаємодії із Збройними Силами України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національною гвардією України Службою безпеки України та іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами. При цьому встановлюється чіткий алгоритм дій для отримання цього статусу.
  • Визначення функцій центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту та державної підтримки ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих та померлих ветеранів, учасників війни,  постраждалих учасників Революції Гідності, членів сімей загиблих ( померлих ) учасників Революції Гідності  та гарантії їх соціального захисту та гарантії їх соціального захисту.
  • Встановлення статусу «сім’я ветерана» та надання відповідних пільг цій категорії.
  • Встановлення статусу «сім’я загиблого ветерана» та надання відповідних пільг та гарантій цій категорії.
  • Встановлення статусу «сім’я померлого ветерана» та надання відповідних пільг та гарантій цій категорії.
  • Розширення кола осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, за рахунок осіб, які були нагороджені відповідними державними нагородами за героїчні вчинки виявлені у захисті державного суверенітету та територіальної цілісності Української держави та за особливі заслуги у захисті державного  суверенітету,  територіальної  цілісності, у зміцненні обороноздатності та безпеки України.
  • Приведення до вимог часу та запитів суспільства системи пільг та гарантій для ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих та померлих ветеранів, учасників війни, постраждалих учасників Революції Гідності, членів сімей загиблих (померлих) учасників Революції Гідності.